Baixamar
A bord del Pailebot ARNALDO OLIVER (I).   Lluís Cabrisas Caules.  (15/01/2008)
    Quan vaig començar a navegar a bord del pailebot ARNALDO OLIVER com a mariner, el comandava es Patró Gabriel Camps Sintes, més conegut com es Patró Camps. Era la primera vegada que embarcava com a professional, tot em venia de nou perquè jo venia de la pesca, i la meva experiència en el cabotatge era nu-la. Jo, sols havia fet un viatge amb el MARIA MAGDALENA que era una balandra-viver, i anàvem a pescar llagosta a l’illa d’ Alborán entre el Cap de Gata (Almeria) i es Cap de Tres Forcas (Àfrica). A la tornada a Barcelona després d’aquest desastrós viatge ens vam embarcar en Miquel ‘es militar’ i jo amb plaça de mariners a bordo de l’ ARNALDO OLIVER que estava en el varador en reparació de casc, peu de roda i repàs general, motor inclòs. Aquest vaixell pertanyia a la flota de la Naviliera Ciudadelana (NACSA).

Sa tripulació estava formada per: el Patró Gabriel Camps Sintes , el Motorista Gabriel Adrover, el Cuiner Guillem Salord Marquès (En Guiem rei) i Llorenç Pons Suau (Es Submarino) com a Mariner i jo, Lluís Cabrisas, també com a Mariner.

Sortirem a navegar a mitjans de maig. Es primer viatge va ésser de Vallcarca a Eivissa, Alacant, Gandia, i Barcelona. Després San Feliu de Guíxols, Palamós i altres ports de la costa.

En aquelles dies sa major part de les mercaderies sobretot les de consum humà, estaven regulades per un organisme oficial, Consumo y Transportes que distribuïa tots els aliments a la península i a les Illes. Cada Naviliera tenia les seves línies. Sortint de Barcelona, començaven pel ciment, carbó per ‘s’Eléctrica’ en fi de tot, sempre ben controlat i mesurat.
En arribar la collida de patates a Sa Pobla i des de la badia d’Alcúdia es transportaven cap a Menorca, aproximadament unes 160 tones cada setmana. Un viatge a Maó i l’altre a Ciutadella . El Patró ho combinava perquè arribéssim a Ciutadella el diumenge matí. El dilluns descarregàvem i sortíem de nou cap a Alcúdia, fèiem el viatge de cap a Maó després i tornàvem a Ciutadella. Així durant dos mesos fins que la temporada de patates acabava.

En aquest temps -1947- tots els vaixells que anaven a Alcúdia havien de fondejar a la badia com ho feia el correu CIUDADELA , vapor que enllaçava Ciutadella i Mallorca. La badia d’Alcúdia era tota verge i neta sols hi havia un mollet d’uns cent metres de llarg i amb una amplària que només podia passar-hi un carro. Tenia poc calat i les barques petites de pesca podien atracar-hi. A la punta amarrava una barca de bou anomenada CAMAGÜEY més petita que la VALLDEMOSSA . En el començament del moll hi havia la Comandància de Marina, i a l’altra banda del carrer un parell de cases i un magatzem. En el cap de cantó de la carretera que anava a Alcúdia, a l’esquerra, hi havia un hotel, Ca n’ Isidoro, que tenien una barca preparada per dur gent - com una “golondrina”-. Transbordaven el passatge que duia el correu, tant per embarcar com per desembarcar, i també la càrrega de tots els vaixells que fondejaven allà.

En un dels darrers viatges que férem, en sortir de Maó el temps era gregal fresc però passarem be. A Alcúdia hi havia ‘mal caris’. Es Patró va dir al Nostramo, que era en ‘Guillem rei’, que fondegés de l’àncora de babord, sa grossa, i que filés molta cadena. Jo estava per la maniobra de proa, amb en Guillem. A l’ordre del Patró, feim la maniobra, surt el sol i comença a refrescar el vent de nord i ruixats. Quan va ésser hora, va venir la barca de n’ Isidoro carregada de sacs de patates. S’ abarloa com sempre i començam la càrrega a mans. No dúiem “maquinilla”(1). A la feina de carregar i descarregar s’emprava es tecle(2), un aparell de politges i tires. Sa gent que venia amb la barca per fer feines eren alcudiencs, gent del camp molt feiners i bones persones. Deien: - patró Camps, açò és mal temps! El patró no deia res. Cada vegada que venia la barca, la mateixa 'cançó' i en el darrer viatge que va fer la llanxa, li diu el patró Camps en el patró Isidoro: ‘Jo en mal temps, tenc als meus homes baix els peus’ Tot d’una no ho vaig entendre, i no em va agradar ni la paraula ni la manera com ho va dir. Més endavant vaig comprendre el significat.

En aquells moments ell estava preocupat i una mica nerviós pendent de la càrrega. Fèiem sa cobertada per dins del vaixell, bé de calats i el més amarinat possible. Va dir (el patró) a en Guillem: - ‘quan hagis enllestit sa maniobra de proa, reforça s’escota des floc, trincau es tambutxo i que els homes duguin a popa, una flassada i un coixí, entesos? En Guillem va contestar que sí. - Idò ‘anau a salpar’.

Quan tinguérem l’ancora a la gata, ben trincada vam hissar el trinquet, trinquet i floc tal com va manar. Tambutxo trincat, escota reforçada, maniobra clara, i a popa el coixí i la manta. En arribar a popa, vam salpar com vam poder. Estàvem remuntant el far d’ Aucanada, a la sortida de la badia, mar grossa del nord i vent fort. Amb el vaixell ben amarinat que caminava poc, però es defensava el millor que podia. Vam entrar de guàrdia en Guillem i jo. El patró en el timó, va dir a en Guillem:- Vigila es trinquet, i si veus que el fil flameja m’avises. Dels ruix de la mar, la fosca, i el ploure el timoner no veia res.

A mitja nit canviem la guàrdia, van pujar en Miquel i en Llorenç, i nosaltres vam davallar a la cambra, i vam estendre la flassada i el coixí. La feina era nostra per aguantar-nos ajaguts. Llavors vaig saber perquè va dir es patró, que en mal temps, volia els homes baix els seus peus (per tal que no passés res a ningú). Ell a dalt i nosaltres a baix. A les quatre vam canviar la guàrdia, i el patró encara seguia en el timó, el temps continuava igual, però al cap d’una estona li diu a en Guillem:- ja hauríem de veure Menorca. Sortim de sa caseta en Guillem i jo, i al cap d’una estona fa una clariana, i vàrem veure es Far de Nati per la proa, però bastant enfora. Ho vam anar a dir al patró, i ell va donar més 'camí’ en es vaixell, i prest vam veure l’illa i vàrem recalar en ‘Es Cap de Banyos’, entrant en el port de Ciutadella, devers les vuit del matí d’aquell diumenge.

A les nou vam acabar la maniobra i ja tot amb ordre, va posar un home de guàrdia per el carregament, que dúiem i pel mal temps, i tothom cap a ca seva.

Es Patró Camps va fer catorze hores de timó sense descans, sols bevent cafè, que era cafè de malta i rebolli-da!.

Per primera vegada vaig veure com s’amarinava un vaixell, i com navegava un pailebot. La memòria del que em contava el patró Lluch era real no era rondalla, he de dir que a dia d’avui ho tenc tot ben gravat, i que em va acompanyar amb la meva vida professional com a patró. Jo també vaig manar l ’ARNALDO OLIVER que llavors ja es deia PLAYA BLANCA. Sempre contant que en aquells temps, no hi havia ni radars ni sondes ni GPS, sols un bon compàs i molta professionalitat, i ganes de fer-ho bé.

Lluís Cabrisas i Caules Ciutadella gener de 2005.

Notes de l'editor:

(1) Màquina de vapor o elèctrica, que situada generalment en coberta, rep el nom de gigre quan està destinada al servei de càrrega i descàrrega, i de molinet si s'empra en llevar ancores.
(2) Aparell d'un sol bossell.

La propiedad intelectual (c) de las fotografías y artículos expuestos, reside en el autor y el editor de la página. La reproducción total o parcial de los contenidos para fines comerciales o personales está prohibida sin la autorización expresa, en cuyo caso, se citará al autor y a Baixamar. Copyright of all photos and articles belong to the author and and the editor of this page. It is forbiden to copy either totally or partically, any of the contents of these pages without prior permission of the Author and Baixamar.